Blogi

Lasten päivä

Tiistai 10.6.2014 klo 0.49

Ensimmäinen päivä seikkailua takana!

Ainan kannella vietettiin aurikoinen päivä ja puuhaa riitti laivaan asettumisesta aina illan viimeisiin leikkeihin asti. Kesäkuun yhdeksäs oli Aina laivalla olijoille antoisa. Pitkään päivään mahtui vesistön tutkimista, uuden oppimista, vanhan kertausta sekä Ainan kannella loikoilua.

Lähes suoraan lähdettyämme Raisiosta oli jo aika aloitella ensimmäistä Lasten Itämeri tapahtumaa joka otti paikkansa Turussa. Vain tuntia paria myöhemmin kun Aina oli laiturista irronnut, sitä jo köytettiin Aurajoen varteen ja punaista tietovisa telttaa pystytettiin sen viereen. Tapahtuma oli rento mutta antoisa. Saatiin tehtyä pinssejä, mittailtua vesistön happipitoisuuksia ja pelattua lautapelejä. Saatiin jopa eräs reipas leiriläinen uutisiin kertomaan meidän matkasta ja meiningistä Yle:lle.

Tapahtuman jälkeen Turun hälinät jätettiinkin jo taakse ja suunnattiin eteenpäin. Jatkettiin vedenmittaus aiheisella kerhotoiminnallla ja Ainan oma kippari Ake opetti lapsia navigoimaan merellä, sekä jakoi laivasta yleistä tietoa. Päivällisen jälkeen pääsivät lapset rentoutumaankin oman vapaa ajan ja uimisen puitteissa.

Illemmalla saavuimme yöpymispaikkaamme Keisarin rantaan ja kävimme leikkimässä illan viimeiset hipat rannassa. Lehmiä päästiin katselemaan ja koiria silittelemään vielä ennen kuin kokoonnuttiin takaisin laivaan.

Illan päätteeksi jokainen leiriläinen ja ohjaaja sai jakaa omat mietteensä kaikkien kesken. Jos muutamaa sadepilveä ja pientä kiukunpuuskaa ei muistella, jäi kaikille selvästi ensimmäisestä päivästä hyvä maku suuhun. Ja miksi ei olisi jäänyt?

Kun on päivä täynnä aurinkoa, kavereita, uutta ja vanhaa, hyvää ruokaa ja mielekästä tekemistä. Ei Ainan kyydissä käy aika pitkäksi.

Huomenna suuntana on Hanko.

Aina laiva saapuu paikalle 17.30 ja tiedossa tietovisaa, lautapelejä, vesistön tutkintaa, sekä havaintoja ja näytteitä jo matkan varrelta.