Blogi

Turvallisen somen käytön aakkoset

Torstai 11.2.2016 klo 12:34 - Pia Vihermaa

Monelle lapselle sosiaalisen median ( =SOME) käyttö on jo arkinen ja jokapäiväinen rutiini. Yhteyden- ja kontaktien otto ja huomion haku on helppoa kun käytössä on monenlaista tarjontaa. Netissä on myös hyvien ja kivojen asioiden varjopuoli, jossa kiusaaminen ja hyväksikäyttö on yleisimmät termit. Moniko jää oikeasti miettimään mitkä ovat somen turvallisuuden aakkoset? Moniko vanhempi tietää mitä sovelluksia oma lapsi käyttää, ja mitä julkaisut pitävät sisällään?


Käyttää palveluita sitten aikuinen tai nuori, aina tulisi muistaa että kaikki mitä julkaisee somessa se on siellä pysyvää eikä sitä saa pois. Myös omien henkilökohtaisten tietojen jako (esim. puhelinnumero, osoite) ei ole järkevää, koskaan ei voi tietää kenen kanssa juttelee, ja mikä on sen toisen todellinen tarkoitus. Häntä jota et tunne, ei hänen tarvitse tietää sinusta mitään.

Turvallisen somen käytön aakkoset

• Suljettu tili, jolloin voit itse päättää ketkä näkevät julkaisusi.
• Pidä kaverilistalla ihmiset jotka ovat sinulle oikeasti tutut.
• Harkitse julkaisusi sisältö tarkasti, jos julkaiset toisista ihmisistä kuvia tai tekstiä muista aina pyytää näihin lupa.
• Muista että julkaisut ovat sellaisia, kuin haluaisit muiden sinusta julkaisevan.
• Muista aina kertoa aikuisille, vanhemmille, opettajille, ohjaajille jos on jotain kysyttävää tai kerrottavaa.

Unohtamatta kuitenkaan hyviä puolia. Somesta ja internetistä on helppo hakea tietoa ja pitää yhteyttä ystäviin. Somessa on helppo myös seurata julkisuudenhenkilöitä, blogeja ja harrastetoimintaa. Informaatio kulkee hyvin ja nopeasti.
Muistetaan yhteiset pelisäännöt ja pidetään niistä kiinni.

Tule mukaan keskustelemaan ja tuo omat mielipiteesi mukanasi Mediakerhoon torstaisin klo 16 eteenpäin.Voit seurata nyt meitä myös snapchatissa. Mietteitä ja ajatuksia ohjaajien näkökulmasta, nimimerkki RaisionPinskut.

phone-343624_960_720.jpg

Infoa Sosiaalisen median kanavista:

Facebook on Internetissä toimiva mainosrahoitteinen yhteisöpalvelu. Sivusto tarjoaa käyttäjille mahdollisuuden kuvallisen käyttäjäprofiilin luomiseen sekä yhteydenpitoon ystäviensä kanssa. Facebookissa on myös mahdollista liittyä erilaisiin yhteisöihin ja saada tietoa tulevista tapahtumista.

Instagram on ilmainen kuvien jakopalvelu ja sosiaalinen verkosto, joka aukesi lokakuussa 2010. Palvelun avulla käyttäjät voivat jakaa kuvia, kommentoida toisten käyttäjien kuvia ja tykätä niistä.

Twitter on yhteisö- ja mikroblogipalvelu, jonka käyttäjät pystyvät lähettämään ja lukemaan toistensa päivityksiä internetissä. Tekstipohjaiset viestit eli tviitit (twiitit, englanniksi tweet), voivat sisältää korkeintaan 140 merkkiä. Palvelun käyttö internetissä on maksutonta. Twitter julkistettiin vuonna 2006. Vuonna 2011 sillä oli arviolta 100 miljoonaa aktiivista käyttäjää ja 2014 jo 200 miljoonaa. Twitterissä omaa henkilökohtaista tiliä ei voi sulkea, jokainen näkee twiitit. Twitter ei ole lasten ja nuorten keskuudessa kovinkaan suosittu sosiaalisen median väylä.

Snapchat on pikaviestipalvelu. Käyttäjä voi ottaa kuvia ja videota, lisätä niihin tekstiä ja "leimoja" eli erilaisia kuvakkeita sekä lähettää niitä joko palvelun muille kättäjille tai julkiseen "minun tarinaani" (engl. My Story). Otettuja kuvia tai videoita kutsutaan ”snapeiksi” tai yhä useammin "snäpeiksi".
Käyttäjä voi määrittää ajan, kuinka kauan snapit näkyvät vastaanottajan laitteessa (1–10 sekuntia). Määritetyn ajan jälkeen snapit poistetaan vastaanottajan Snapchat-sovelluksesta ja Snapchatin palvelimilta. Käyttäjä voi halutessaan tallentaa ottamansa kuvat ja videot omassa laitteessa olevaan galleriaan. Kuitenkin vastaanottajat voivat halutessaan tallentaa saamansa snapit ottamalla niistä ruutukaappauksen tai käyttämällä tarkoitukseen sopivaa ruudunkaappaussovellusta. Sen sijaan, että käyttäjä lähettää snapin suoraan muille palvelun käyttäjille, hän voi vaihtoehtoisesti julkaista sen "minun tarinaan" eli My Storyyn. Siihen lisätyt snapit ovat käyttäjää seuraavien muiden Snapchatin käyttäjien julkisesti nähtävissä seuraavien 24 tunnin ajan. Käyttäjät voivat seurata, kuinka monta katsojaa heidän My Story -snapeillään on, sekä näiden käyttäjätunnukset.

Periscope on Twitterin omistama sosiaalinen suoratoistopalvelu, joka julkaistiin iOS-laitteille maaliskuussa 2015 ja Android-laitteille toukokuussa. Periscopella voi lähettää puhelimellaan video-ohjelmaa. Ohjelma on reaaliaikaista ja sitä voi kommentoida. Vuorovaikutteisuus onkin yksi sovelluksen tunnusmerkkejä. Periscopen varjopuoli on että lähetystä voi seurata kuka tahansa käyttäjä ympäri maailman.

Lähde: Wikipedia

Avainsanat: pinskut, some