Blogi

Mitä vaihtoehtoja on tavaralahjoille?

Keskiviikko 3.2.2016 klo 10.47 - Sanni Karlström

Vihreän lipun päivää, vietettiin tiistaina 2.2. toinen toista ilahduttaen!

Mitä vaihtoehtoja on tavaralahjoille? Kerhossa otettiin varaslähtö ystävänpäivään ja pohdittiin millaisen ei-tavara- ystävänpäivälahjan voisi antaa omalle ystävälle! Napero- ja Toimintakerhoissa valmistettiinkin aineettomia lahjakortteja, ystäville, kummeille, vanhemmille ja omille lapsille.

Kerholaisten Top 10, aineettomat ystävänpäivälahjat:

1. Olen kiltisti ja tottelen vanhempia
  2. Autan siivoamaan
  3. Otan ystävän lapset hoitoon, jotta vanhemmat saavat omaa aikaa -Naperokerhon vanhemmat
  4. Olen tukenasi aina
  10. Aamiaisen valmistus vanhemmille

Ota vinkkiä, ja tee sinäkin aineeton lahjakortti ystävällesi ystävänpäiväksi!<3

Avainsanat: Pinskut, ystävänpäivä, Vihreä lippu

Maailman pelastaminen on lasten leikkiä!

Maanantai 14.12.2015 klo 12.28 - Sanni Karlström

Raision Pioneerit ry ansaitsi ympäristötyöllänsä Vihreän lipun

Suomen Ympäristökasvatuksen Seura on 9.12.2015 myöntänyt Raision Pioneerit ry:lle Vihreän lipun osoitukseksi suunnitelmallisesta ja korkeatasoisesta ympäristökasvatustyöstä.

Vihreä lippu on kansainvälisesti tunnettu ympäristökasvatusohjelma ja kasvatusalan ympäristömerkki. Suomen Vihreä lippu -ohjelmaa koordinoi Suomen Ympäristökasvatuksen Seura. Kansainvälisellä tasolla ohjelmaa luotsaa maailman suurin ympäristökasvatusjärjestö FEE (Foundation for Environmental Education). Ohjelman avulla olemme onnistuneet konkretisoimaan kestävän kehityksen periaatteita liittämällä ne jokapäiväiseen toimintaamme. Lapset ja nuoret ovat Vihreä lippu -projektissamme aktiivisia vaikuttajia ja toimijoita aikuisten rinnalla niin suunnittelussa, päätöksenteossa, toteutuksessa kuin tulosten arvioinnissakin. On ollut ilo nähdä, kuinka lapset ja nuoret ovat innostuneet kestävämmästä elämäntavasta ja ympäristönsuojelusta uusien taitojen ja oivallusten kautta. Näin he omaksuvat, että yhdessä tekemällä on mahdollista vaikuttaa yhteisiin asioihin.

Yksi ekologisen kasvatustoiminnan edelläkävijöistä

Raision Pioneerit ansaitsi ensimmäisenä vapaa-ajantoimijana Vihreän lipun käyttöoikeuden Varsinais- Suomen alueella. Ympäristökasvatuksen merkitys korostuu kestävämpää tulevaisuutta rakennettaessa, myös lasten ja nuorten vapaa-ajantoiminnassa. Monipuolinen ja toiminnallinen ympäristökasvatuksen täyteinen vuosi, perustuu kerho- ja leiritoiminnan ympärille. Toiminnan voimavarana ovat lapset ja nuoret, jotka osallistuvat aktiivisesti niin projektien suunnitteluun, toteutukseen kuin tulosten arviointiin. Ohjelma innostaa kestävien elämäntapojen omaksumiseen ja aktiiviseen kansalaisuuteen yhdessä tekemisen, uusien taitojen ja oivallusten kautta.

Maailman pelastaminen on lasten leikkiä!

Vihreä lippu- projektin ensimmäisen vuoden 2015 teemaksi Raision Pioneerit valitsivat veden. Projekti kantoi nimeä Osana vettä, syystä että veden läsnäolo on myös yksi selitys sille että maapallolla on elämää. Ympäristökasvatus kantavana osana toimintaamme, teema piti sisällään vesistöjen ainutkertaisuutta, kiertoa maapalolla sekä omassa lähiympäristössä. Tavoitteena oli vähentää konkreettisesti yksikkömme ympäristökuormitusta. Ympäristökuormitusta vähennettiin Vihreä lippu sääntöjen, toimintaohjeiden ja kierrätysastioiden avulla. Vihreä lippu-ohjelma antaa lapsille ja nuorille valmiudet toimia ympäristövastuullisesti, pienillä teoilla on ratkaisevat vaikutukset.

Vietämme Vihreä lippu -juhlaa 27.1.2015 klo 18, Raision kaupungintalolla. Tervetuloa!

Avainsanat: vihreä lippu, pinskut

Unohtuiko lapsen oikeudet?

Maanantai 16.11.2015 klo 10.44 - Sanni Karlström

Marraskuussa 20.11. vietetään jälleen kansainvälistä Lapsen oikeuksien päivää. Nämä suurelle osalle meistä itsestään selviltä tuntuvat oikeudet, ovatko nämä oikeudet hyvinvointivaltiossamme itsestään selviä asioita?

Lapsilla on oikeuksia, mutta se on meidän aikuisten velvollisuus pitää huolta niiden toteutumisesta. Huoli onkin hallituksen esitys subjektiivisen päivähoito- oikeuden rajaamisesta. Esitys päivähoidon muuttumisesta tietyin sosiaalisin perustein puolipäiväiseksi. On itsestään selvää että tämä ei aseta lapsia tasa-arvoiseen asemaan ja on YK:n lapsen oikeuksien julistuksen sekä sopimuksen vastainen. Hallitus perustelee esityksiään ainoastaan säästöillä, kyseessä on säästöt lasten etujen kustannuksella.

Tasa-arvoinen varhaiskasvatus on lasten oikeus, muiden oikeuksien joukossa. Lapset tulevat jokainen erilaisista lähtökohdista. Ajatellaan työnhakija yksihuoltaja vanhempaa tai maahanmuuttaja perhettä, lapsen edun kannalta on ensiarvoisen tärkeää päästä osaksi yhteiskunnan järjestelmää.  Jokaisella lapsella on oikeus kehittää sosiaalisia vuorovaikutustaitojaan, omaa kielitaitoaan, lapsella on oikeus virikkeelliseen ja tavoitteelliseen  kasvatukseen.

Päiväkodissa myös koulutettu henkilökunta pystyy puuttumaan hyvin aikaisessa vaiheessa perheiden hyvinvointiin ja mahdollisiin epäkohtiin. Esitys subjektiivisen päivähoito-oikeuden rajaamisesta lisää syrjintää ja epätasa-arvoa lasten keskuudessa, myös eritystukea tarvitsevat perheet ovat vaarassa jäädä näin ollen huomiotta. Usein puhutaankin koulukiusaamisesta, mutta kiusaamistako ei tapahdu pienten lasten tai lasten vanhempien keskuudessa? Subjektiivisella päivähoidon rajaamisella on pitkäkantoiset vaikutukset lasten hyvinvoinnin kannalta.

Raision Pioneerit ry on mukana mahdollistamassa koko perheen ‪‎RaisioLasten tapahtumaa lauantaina 21.11.2015 klo 10-12 Vaisaaren koululla! Raisiolaiset lapsi- ja nuorisojärjestöt tarjoavat maksuttoman puuhapäivän lapsen oikeuksien kunniaksi. Tervetuloa!

Avainsanat: lapsen oikeudet, pinskut

Myrskyleiri

Lauantai 17.10.2015 klo 19.06 - Osku Hannelin

15.10.2015

Hahdenniemen satamasta irtaannuttiin kello 11 aikoihin tortstai päivällä. Matkalla tutustuttiin uusiin leiriläisiin, ohjaajiin, ja leirin teemaan; valokuvaukseen. Karhuluotoon perille päästytämme aloitimme leirin lounastamalla ja tutustumalla saareen. Useimmille leiriläisille Karhuluoto onkin jo entuudestaan tuttu leiripaikka, mutta uusiakin leiriläisiä pääsi kierrokselle ensimmäistä kertaa.
Saareen tutustumisen jälkeen alkoivatkin jo ryhmätoiminnat. Valokuvausta, unelmointi aiheinen paja ja ympäristökasvatusta oli tarjolla kolmelle eri ryhmälle. Leiriläisille opetettiin valokuvausryhmässä valokuvauksen perusteita kuten digijärjestelmäkameran toimintoja. Leiriläiset saivat kuvata pareittain vapaasti luontoa, toisiaan ja maisemia.
Pajojen päätyttyä halukkaat kävivät vielä saunomassa ennen iltatoiminnan alkamista, joka sisälsi tikkupullien ja makkaran paistoa. Iltahämärässä lapset pääsivät koitaamaan valomaalausta kameroiden kanssa ennen iltatoimia. Osa leiriläisistä pääsi nukkumaan kodassa ja loput leiriläisistä nukkuivat Aina-laivassa. Kylmästä yöstä huolimatta Apuohjaajat pitivät kipinävahtia mallikkaasti koko yön.

16.10.2015
Perjantai aamu alkoi aamupalalla ja retkellä Maisaareen. Maisaaressa ohjaajat Suvi ja Joanna leikittivät lapsia leikeillä kuten hedelmäsalaatti, peikonpesä ja seuraa johtajaa. Miika ja Osku pelasivat frisbeegolfia maisaaren frisbeegolf-radalla lasten kanssa. Vaikka mennään lokakuun puoltaväliä, suosi sää Myskyleiriläisiä perjantai aamuna. Lämmintä ja aurinkoa riitti! Näissä toimissa vierähtikin lounaaseen asti ja eilispäivän pajatoiminta alkoi uudestaan kun vatsat oli täytetty Sannin tekemällä jauhelihakeitolla. Unelmoi- ryhmässä suunniteltiin rauha, ystävyys ja rakkaus aiheisia teemoja. Teemat toteutettiin valokuvausryhmässä ja rekvisiittana käytettiin Miikan rakentamaa, ja lasten maalaamaa taulunkehystä.
Päivällisen jälkeen oli saunomisvuoro koko leirillä. Vapaa-aikaa vietettiin kaverien seurassa ennen Halloween-aiheista iltapalaa viimeisen illan kunniaksi. Iltapalalla oli tarjolla, hämähäkinseitti juustokakkua, hotdogeja ja dippivihanneksia. Illalla kuunneltiin vielä hetki musiikkia ja kuunneltiin Olivian lauluesitys.
Kun illanviettojen aika oli ohi, pakkasivat kodassa nukkujat makuupussinsa ja taskulamppunsa mukaan ja Aina-laiva rauhoittui viimeisen illan päätteeksi.

17.10.2015
Lauantai aamu alkoi aamupalan jälkeen kalastuksella ja vapaa-ajalla. Kotiinpäin lähdettiin noin 12.30 ja viimeiset hyvästit jätettiin leiriläisten kesken. Kiitos leiristä leiriläisille, appareille sekä ohjaajille! Nähdään ensi leirillä uudestaan!

Avainsanat: pinskut, valokuvaus, myrskyleiri

Saaristoleiri H2O osa 3

Lauantai 6.6.2015 klo 13.03 - Suvi Kulmala

Perjantai 5.6.2015

Houtskarin kauniissa satamassa herättyämme söimme aamiaisen ja lähdimme läheiselle kentälle aamujumppaan. Jumpan jälkeen jakauduttiin ryhmiin ja ryhmätoiminta voi taas alkaa. Pisteinä oli taasen valokuvaus, levä- ja eliötutkimukset, sekä pohdintaa muovista ja sen merkityksestä vesistöön, lopuksi teimme yhteenvedon vastuumme Itämerestä. Ryhmätoiminta sujui hyvin ja nälkäiset vatsatkin saatiin täyteen maittavaa ruokaa. Kun m/s Aina irtautui laiturista, lapset pelailivat alhaalla. Kesken matkan pysähdyttiin uimaan ja hyppimään Ainan kannelta. Laivan keula oli tässä kohtaa siis kohti Karhuluotoa, jonne saavuttiinkin juuri hyvin ennen ruokaa. Vieraileva ohjaajamme Jonna joutuikin tässä kohtaa jäämään pois ohjaajakaartistamme, joten kiitokset Jonnalle että olit leirillämme! Pojat pakkailivatkin jo saunakamppeitaan ja lähtivät kävelemään saunalle. Tytöt sillä välin vielä uivat ja hyppivät Ainasta, ja kun pojat saapuivat takaisin, lähtivät tytöt saunaan. Saunan jälkeen suoraan grillipaikalle viettämään iltaa syöden maittavaa tikkupullaa ja makkaraa, sekä musiikkia kuunnellen. Vaahtokarkkejakin syötiin. Kun grillattavat oli grillattu, suuntasi leirimme jo iltapesujen kautta pehkuihin vällyjen väliin kuuntelemaan iltasatua ja nukkumaan. Viimeinen yö sai alkaa!

Lauantai 6.6.2015

Kun Ainassa heräiltiin, oli tunnelma joidenkin kohdalla hyvin väsynyt, mutta suurin osa oli jo pirteästi hereillä. Aamupala syötiin ja pakkaaminen alkoi. Se armoton pakkaaminen, kun etsitään tavaroita ja löydetään niitä. Kun kaikki oli saatu pakattua, oli vielä uimisen aika. Vähän raitista ilmaa ennen suhtkoht pitkää merimatkaa. Rohkeimmat hyppisivät kannelta ja pulikoisivat vedessä. Käytiin vielä saaressa käymässä, ja matka kohti kotia voi alkaa! Alkumatkasta syötiin, ja nyt matka sujuu hyvin pelaillen, löytötavaroita esitellen ja välipalaa syöden. Kiitos kaikille mahtavasta ja tapahtumarikkaasta leiristä!! Oli kivaa!!

- Suvi Kulmala

Avainsanat: Saaristoleiri H2O, Itämeri, Vihreä lippu, Pinskut

Saaristoleiri H2O osa 2

Perjantai 5.6.2015 klo 0.43 - Suvi Kulmala

Keskiviikko 4.6.2015

Keskiviikkona herättin Nauvon satamassa sateisissa tunnelmissa. Aamupalan syötyämme vietettiin vapaa-aikaa ja käytiin vielä saaressa kiertelemässä. Saimme lisäksi ohjaajavahvistuksen, jonka jälkeen lähdimmekin seilaamaan kohti Korpoströmiä. Matkalla vain oleiltiin ja kuunneltiin musiikkia. Korpoströmiin saavuttuamme lähdimme kiertelemään saareen kameroiden kanssa ja katseltiin hieman paikkoja. Lounaan jälkeen alkoi ryhmätoiminta, jossa pisteinä oli valokuvaus, vesistön tutkinta ja tutkittiin läheistä rantaa, millainen se on. Vapaa-aikaa löytyi sen jälkeen ja taas syötiin. Ruoan jälkeen lähdimmekin jo kiireen vilkkaa saunan lämpöihin istuskelemaan ja pesemään päivän pölyt pois. Saunojen jälkeen ei tehty oikeastaan mitään muuta kuin nautittiin leirielämästä ja söimme iltapalan. Pitkän päivän jälkeen painuimme pehkuihin lämpimien peittojen alle ja osa vielä kuiskutteli vieruskaverinsa kanssa.

Torstai 5.6.2015

Korpoströmin vierasvenesatamassa herättiin iloisissa mutta hieman väsyneissäkin tunnelmissa. Kun masut oli saatu täyteen aamiaisesta, saapuikin jo kaksi vierailevaa ohjaajaa, valokuvaaja Oili Niittynen sekä osalle jo tuttu ympäristökasvattaja Jonna. Lähdimme tutkailemaan hieman lähisaaristoa Ainalla, ja päädyimme Rumarstrandiin. Siellä aloitimme ryhmätoiminnan, aiheina valokuvaus Oili Niittysen johdolla, "Itämeren tutkiminen rannasta käsin" sekä "elinympäristön tilkkutäkki" Jonnan kanssa. Kun ryhmätoiminta oli saatu kunnialla päätökseen, söimme vatsat täyteen ja osa menikin uimaan ja uiskentelivatkin melkein tunnin meressä kuin pienet kalat. Kun kaikki oli taas kyydissä, lähdimme viemään vierailevaa ohjaajaamme Oilia takaisin Korpoströmiin. Suuri kiitos Oili Niittyselle kun kävit leirillämme! Sieltä itse suuntasimme kohti Houtskaria. Matkalla syötiin, siivoiltiin ja pelailtiin kavereiden kanssa. Muutamatuntinen matka olikin nopeasti ohi ja saavuimmekin saareen jo hyvissä ajoin ennen iltapalaa. Pieni tutkiminen lähiympäristöön ja syömään! Iltapalan jälkeen iltapesuille ja nukkumaan. Hyvää yötä :)

Avainsanat: Saaristoleiri H2O, Itämeri, Vihreä lippu, Pinskut

Saaristoleiri H2O

Tiistai 2.6.2015 klo 23.55 - Suvi Kulmala, Joanna Laine

Maanantai 1.6.2015

Leirimme starttasi Hahdenniemestä maanantaina yhdeksän aikoihin, suunniteltuna matka Nötöseen. Valitettavasti reitti meni uusiksi kovan merenkäynnin takia, mutta suuntasimmekin melkein kaikille tuttuun ja turvalliseen Karhuluotoon. Matkalla majoituimme, tutustuimme ja söimme maittavan ruoan. Karhuluotoon päästyämme sää oli niin kurja, että suurin osa leiristä pysyi visusti Ainassa pelaten ja ihan vaan oleillen. Kun sää sitten vähän ajan päästä parani, pojat suuntasivat saunaan ja tytöt siivosivat. Sitten vaihto. Tytöt kävivät myös pulahtamassa saunan lomassa. Ilta vietettiin grillipaikalla grillaten ja kivoista kavereista nauttien. Ainan alakerrassa tunnelma lämpeni kun leiriläiset painuivat iltapesujen kautta pehkuihin kuuntelemaan iltasatua ja nukkumaan. Viisi leiriläistä pääsi Ainan kannelle telttaan nukkumaan.

Tiistai 2.6.2015

Heräsimme suoraan valmiiksi katettuun aamupalapöytään. Sen jälkeen suuntasimme ulos ihanaan, aurinkoiseen säähän. Aamulla vielä uitiin ja rohkeimmat hyppivätkin Ainan kannelta suoraan hyiseen mereen. Kun kaikki oltiin saatu takaisin kannelle, matka voi taas jatkua kohti Nauvoa. Merimatkalla ryhmätoiminnassa kiikaroitiin lintuja ja bongattiin vaikka jos jonkin moisia vesilintuja, lisäksi leiriläiset pääsivät kokeilemaan öljyntorjuntaa havainnollisenkokeen "öljuvahinko pesuvadissa" muodossa. Nauvoon saavuttuamme söimme ja lähdimme kiertämään saarta. Kaunis Nauvo saikin kehuja monilta leiriläisiltä, sekä varsinkin saaren kaksi kauppaa saivat suuren suosion. Kun herkkuostokset oli tehty, kalamiehet jatkoivat kalastustaan ja loput pelasivat pelejä. Sitten syötiin ja suunnattiin saunaan. Saunat kuluivatkin nopeasti saunalauluja laulellen ja uimassa pulahdellen. Iltapalan syötyämme suuntasimmekin hammaspesujen kautta nukkumaan.

Huomenna Korpoströmiin, nyt hyvää yötä!

- Nuoret ohjaajat Suvi ja Joanna

Avainsanat: pinskut, vihreä lippu, saaristomeri, kesäleiri

Ensi-illassa, unelmista tulee totta!

Torstai 14.5.2015 klo 21.51 - Sanni Karlström

Ensi-illassa tiistaina 19.5. tulee unelmista totta!

Raision Pioneerien viikoittaisessa näytelmäkerhossa harjoitetaan ilmaisutaitoja, tanssikoreografioita, hiotaan vuoden tuotosta sekä valmistetaan yhdessä lavasteet ja puvusteet. Kerho aloitti produktion valmistelut syksyllä 2014.

Tuotos kantaa nimeä, Unelmista tulee totta. Se on tarina sisarusten suurista haaveista ja niiden toteutumisesta, kuitenkin haaveiden kääntöpuolella on hintansa. Näytelmän käsikirjoitus koostuu kahdestatoista kohtauksesta, kymmenestä roolista, tanssikoreografioista, musiikista, suomalaisesta runoudesta sekä Vihreä lippu- projektiteemalla varustetuista lavasteista.

Innostus Vihreä lippu- projektiin sitoutumisesta lähti lavaste- ja pukuhankintojen kautta. Mitä kaikkea voisi kierrättää ja uusiokäyttää? Tehden isoja kokonaisuuksia kierrätysmateriaaleja hyödyntäen yhtään kaunistelematta niitä, niin että katsoja voi huomata nykyisessä käytössä olevan tuotteen alkuperän.

Ajatus lähti maitotölkeistä rakennettavasta lavasteseinästä! Lavaste-lauantain haastavin ja ison kokonaisuus on "tiiliseinä" maitotölkeistä. Maitotölkkejä kerättiinkin jo syksystä asti seinän toteutusta varten.

Rannekoruissa puolestaan on hyödynnetty juomatölkkien nippusuja!

Mekko sai uuden tuunatun ilmeen vanhasta filminauhasta tehdystä kukkakoristeista!

Balettimekot ovat kierrätys tyllistä, ruusukoristeet on askarreltu paperinauhasta.

Sängynlaita-lavaste on myös rakennettu maitotölkeistä.

TERVETULOA ENSI-ILTAAN 19.5. klo 18.00 Raision kirjastotalolle (Martinsali)Raision

Pinskujen kevätjuhlan ohjelmassa; Unelmista tulee totta- näytös, meri & luontokerholaisille jaetaan nuori- kansimies todistukset ja toimintakerhon herkkubuffet. Tilaisuus on avoin ja maksuton kaikille!

Avainsanat: näytelmäkerho, teatteri, pinskut, vihreä lippu